Tip Membina pesona Diri


Teman kamu mendapat perhatian pelbagai pihak. Ke Mana sahaja dia pergi pasti mata tertumpu kepadanya dan pujian sentiasa menjadi miliknya. Walaupun kamu mengukir senyuman mendengar pujian kepada teman. Namun jauh di lubuk hati kamu juga dambakan perhatian sepertinya. Perkara ini tidak mustahil jika kamu bijak membina pesona atau aura diri. Jom ikuti tip pesona diri ini.

YAKIN PADA DIRI
Jika kamu yakin pada diri sendiri, pasti kamu berasa selesa dan menghargai kelebihan yang dimiliki. Paling penting, terima diri seadanya kerana tiada manusia yang sempurna di muka bumi ini. Walaupun kamu mempunyai paras rupa yang sederhana, namun apabila kamu mempunyai keyakinan diri, orang lain akan tertarik untuk mendekati kamu.

BERDIKARI
Belajarlah berdikari, usah hanya mengharapkan bantuan atau terlalu bergantung kepada orang lain. Keupayaan kamu melakukan pelbagai perkara sendiri membuatkan teman-teman di sekeliling berasa kagum. Ia juga menyerlahkan pesona diri kamu yang mempunyai pelbagai kemahiran. namun dalam sesetengah hal, usah malu untuk meminta bantuan jika kamu memang tidak mampu melakukannya sendiri.

USAH MENJADI ORANG LAIN
jadilah diri sendiri dan usah meniru gaya orang lain. Tetapi jangan sesekali berlagak seperti kamu tahu serba serbi kerana ia akan membuatkan orang di sekeliling kamu berasa jengkel dan meluat. Gunakan kebijaksanaan kamu untuk memikat hati orang lain. Misalnya menggunakan kelebihan kamu berjenaka untuk menarik perhatian teman-teman.

BIJAK BERKOMUNIKASI
Walau ke mana pun kamu pergi, kamu perlu bijak berkomunikasi. Untuk sesi perkenalan, usah bertanya terlalu banyak agar orang tidak berasa rimas. Pilih topik yang menarik dan dilarang sama sekali mengutuk atau mengumpat orang lain. Ia bagaikan cermin yang memberi gambaran negatif tentang sikap buruk kamu. Jadi berhati-hatilah berbicara agar kamu tidak keterlaluan.

JAGA PENAMPILAN
Selain komunikasi, kamu juga mesti menjaga penampilan diri agar dapat menyerlahkan lagi pesona diri. Pilih pakaian yang sesuai mengikut majlis personaliti dan umur. Usah mengenakan fesyen yang bukan-bukan sehingga kamu kelihatan hodoh. Ingat! Jangan sesekali menjadi mangsa fesyen. Dalam masa yang sama, rapikan diri kamu dengan bersolek secara sederhana atau bagi jejaka pula tampil dengan gaya rambut yang kemas.

MENGHORMATI ORANG LAIN
Sikap mulia ini akan membuatkan orang lain juga menghormati diri kamu. Walaupun kamu tidak suka dengan sesuatu perkara, jangan mengikut emosi meluahkan kebencian sehingga orang lain hilang rasa hormat kepada kamu. Setiap orang mempunyai ego, jadi jangan sesekali menjolok sarang tebuan dengan bercakap perkara-perkara yang boleh mengundang kemarahan orang lain. Misalnya memperkecilkan kebolehan teman. Sebaliknya berilah kata-kata semangat kepada teman-teman di sekeliling. Cara ini akan membuatkan mereka rasa dihargai dan selesa dengan kamu.

sumber : majalahremaja.com.my


1 comment:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...